Alle ejendomme er forskellige, men processen for rydning af ejendommen følger et lignende mønster. Boet kan blive ryddet af eksekutoren eller af en udpeget ejendomsmægler, som kan give yderligere råd om, hvad der skal ske med bestemte genstande. Boopgørelsen begynder normalt på første dag, og det er bedst at gøre det så hurtigt som muligt for at undgå unødig forringelse af genstande. Sådan rydder du et dødsbo i København.
Der bør også foretages en slutrengøring og småreparationer, inden ejendommen sættes til salg. Rydningsfirmaer fjerner alle egendele, samt affald, herunder gamle møbler og tæpper, med henblik på genbrug eller deponering, hvis det er relevant.
Nøgleord: Rydning af ejendom, sortering og bortskaffelse, rengøring og reperationer af ejendommen.
Rydning af ejendommen
Ejendommen skal ryddes for alle ejendele. Det skal tømmes, så der ka foretages reparationer af gulv, så der kan males og istandsættes.
Sortering og bortskaffelse af ejendele fra boet
Oftest er det den afdødes arvinger, som sørger for at tømme huset for ting. Men det kan være en uoverskuelig og følelsesmæssig proces, at skulle igennem en sentimental rejse, at skulle gå alle ejendele, hvori der befinder sig mange minder.
Tøjet kan sortes og arves, men ellers kan man donere det til et røde kors eller andre butikker, hvortil der kan blive solgt videre til at godt formål. Store møbler, såsom seng, reoler og sofaer kan sælges, hvis standen er god, ellers skal det køres på genbrugsstationen og kasseres. Det er en individuel mening, hvilke ejendele der skal gemmes, sælges eller kasseres.
Rengøring, mindre reparationer, klargøring til salg
Der findes flere flyttefirmaer og dødsbo-firmaer, som hjælper med at tømme et dødsbo, hvor i der også foretages en rengøring. Læs mere her. Når boligen er tom, skal der foretages en grundig rengøring, både af loft, gulv og paneler. Reparationer skal foretages, så det kan sælges videre.